Tuesday, December 7, 2010

Fakta Mengenai Kanser Buah Pinggang

.

Assalamualaikum..

Emm.., semalam aku baca paper psl kanser buah pinggang..takut gak aku sbb aku pun de penyakit ni..haa.., aku ni spesis yg penakut nk pi h0spital wat check-up, s0 aku diamkan je..k, xyah melalut lg..j0m kte tgk fakta2 di bawah ni mengenai kanser tersebut :-
  • Buah pinggang (Ginjal) adalah 2 0rgan yang memiliki bentuk kacang berwarna perang kemerahan yang terletak di bahagian atas pinggang, 1 di setiap tulang belakang.
  • Fungsi utama buah pinggang ialah untuk menapis darah & menghasilkan kencing bagi membersihkan badan daripada sisa.
  • Kanser ialah sel yang terhasil secara tidak n0rmal dalam badan sese0rang & satu kel0mp0k sel kanser di panggil tum0r, sekiranya tidak dirawat, ianya b0leh membesar & merebak ke angg0ta badan lain (ngeri gak aku dengar)
  • Hingga 2005, pemilihan rawatan untuk RCC (Sel Renal Karsin0ma-Kanser Buah Pinggang Peringkat Serius) amat terhad & hanya membabitkan pembedahan bagi peringkat awal kanser iaitu peringkat 1-3.
  • Dianggarkan 2% - 3% daripada penghidap kanser dilap0rkan membabitkan RCC.
  • Wanita yang menerima terapi sinaran bagi pemeriksaan uterus mungkin mempunyai sedikit peningkatan risik0 mendapat kanser buah pinggang.
  • Pesakit yang menjalani dialisis buah pinggang & mereka yang mempunyai sejarah RCC dalam keluarga (alamak! aku la 2) menghadapi risik0 lebih tinggi menghidap RCC.
  • Penyakit V0n Hippel-Lindau (VHL) [pe penyakit lak ni?] iaitu individu yang mempunyai penyakit yang diwarisi mempunyai risik0 lebih tinggi mendapat RCC serta tum0r di dalam 0rgan lain.
  • Penggunaan T0risel (Temsir0limus) adalah rawatan seminggu sekali bertujuan memb0lehkan ubat yang digunakan memasuki aliran darah secara terus.
Antara petanda yang menunjukkan individu berkenaan mengalami RCC ialah :- 
  • Kencing berdarah (hematuria)
  • Sakit pada bahagian rusuk
  • Sakit belakang
  • Terdapat ketulan pada bahagian rusuk & abd0men
  • Hilang selera makan
  • Berat badan menurun
  • Demam
  • Kelesuan melampau
  • Tekanan darah meningkat
Walaupun bilangan kes barah buah pinggang di Malaysia masih rendah namun ia bukan alasan untuk kita alpa. Ia perlu ditangani secara serius & menyeluruh. Ia b0leh dikatakan sejenis kanser buah pinggang yang paling biasa ditangani iaitu 85% daripada kes yang dilap0rkan menyerang g0longan lelaki dewasa. Opps!! tapi ia tidak bermakna wanita tidak akan mengalaminya ye. Cuma kebanyakkan kes dilap0rkan membabitkan g0l0ngan lelaki berusia 60-70 tahun. Yang paling penting, jangan hanya melihat pada angka yang dilap0rkan kerana ia b0leh menjadi lebih tinggi berdasarkan kes yang tidak dilap0rkan akibat kurangnya kesedaran mengenai cara rawatannya.

Dianggarkan 100,000 pesakit meninggal dunia akibat menghidap RCC di seluruh dunia saban tahun (hah! begini pye besar jumlahnya?). Ia antara 7 kanser yang biasa menyerang serta penyebab berkaitan kanser yang mengakibatkan kematian di kalangan lelaki di seluruh dunia.
Pembedahan adalah rawatan paling biasa dilakukan bagi kanser buah pinggang. Lazimnya, pakar bedah akan mengeluarkan keseluruhan buah pinggang bersama2 dengan kelenjar adrenal & tisu di sekeliling buah pinggang (ad0yai! ngerinya). Ia bertujuan untuk mengelakkan kanser yang dihidapi kembali menyerang, tetapi ia tetap tidak dapat menjamin keberkesanan proses itu kerana 33% pesakit akan menghidap kembali kanser berkenaan (emmm...). Proses pembedahan hanya dilakukan untuk pesakit yang menghidap kanser buah pinggang tahap 1-3 saja. Bagi penghidap RCC, ia memerlukan bentuk rawatan lain selain dari pembedahan. Ini kerana sel barah yang dihidapi sudah merebak kepada 0rgan lain dalam badan & ia b0leh membahayakan diri sekiranya melakukan pembedahan. Apa yang diperlukan adalah cara untuk mengekang penularan sel barah berkenaan & memperlahankan perkembangan sel barah daripada merebak kepada 0rgan lain dalam badan.
Dalam senari0 pesaki tempatan, masyarakat Cina lebih ramai menghidap kanser ini berbanding Melayu & India. Tidak dapat dipastikan punca ia berlaku kerana penyebab kehhadiran kanser ini tidak bergantung kepada bangsa sese0rang. Kenapa kaum Cina lebih terdedah kepada RCC kerana fakt0r penyebab berlakunya kanser adalah sama bagi semua g0l0ngan, ianya tidak dapat dipastikan dengan tepat.
Kebiasaannya, mereka yang mempunyai tabiat suka mer0k0k, mengamalkan gaya hidup tidak sihat, kegemukkan, tekanan darah tinggi (aku tak amalkan & ni takde kena mengena ngan aku) serta menghidap penyakit buah pinggang (yang ni, ade) adalah g0l0ngan paling terdedah kepada kemungkinan mendapat RCC.
Kini terdapat sinaran harapan baru kepada RCC dalam usaha mencari rawatan pilihan terbaik yang b0leh dijalankan selain berhadapan dengan pembedahan (Alhamdulillah.., tak perlu 0perate). 1 syarikat (Farmaseutikal Pfizer Malaysia) cuba mengetengahkan bentuk rwatan terbaru untuk penghidap RCC menggunakan T0risel (Temsir0limus). Bagaimanapun, penggunaan ubatan ini mempunyai kesan sampingan terhadap penggunanya antaranya ruam, keletihan, sakit mulut, mual, bengkak badan, kurang selera makan, kenaikkan tekanan gula dalam darah serta k0lestr0l tinggi (h0k al0h! ni yang x sedap di dengar). Tak bermakna juga penggunaan ubatan ini adapat menyembuhkan penyakit RCC tetapi peluang untuk memperlahankan perkembangan sel barah berkenaan amat tinggi & memberi peluang kepada pesakit mengurangkan kesakitan yang dialami & hidup lebih bermakna tanpa perlu bersikap tunggu & lihat. & juga diharapkan bagi pesakit ini dapat menjalani kehidupan secara lebih p0sitif.
Kesimpulannya, aku nak nasihatkan kwn2 sekalian termasuk la diri aku, sama2 la kita menjaga kesihatan diri. Bukan setakat penyakit buah pinggang je tapi penyakit yang lain2 juga.